Pasaulio pažinimas

Žmonių gyvenimas kartu

Pripažinti ir laikytis bendrabūvio taisyklių; jausti atsakomybę už save ir savo grupę; dalyvauti, mokyklos, kaimo (miestelio, miesto) bendruomenės gyvenime, savivaldoje. Gerbti kitą asmenį, toleruoti kitokį požiūrį. Visada ieškoti taikaus konflikto sprendimo. Geba įsipareigoti, atsakingai vykdyti įsipareigojimus. Pastebi ir analizuoja artimiausioje socialinėje aplinkoje vykstančius procesus; siūlo, kaip pagerinti žmonių gyvenimą. Supranta ir paaiškina, kas yra pilietis, kuo reiškiasi pilietiškumas. Geba atlikti nesudėtingą apklausą, rasti atsakymus į rūpimus klausimus. Geba bendradarbiauti su kitais: išklausyti kitą, argumentuotai išsakyti savo nuomonę. Ieško kompromisų siekiant bendro tikslo.

Žmonių gyvenimo kaita

Domėtis žmonijos praeitimi, jos istorija; didžiuotis savo šalies praeitimi, žavėtis garsiomis istorinėmis asmenybėmis, jų nuveiktais darbais; pagal išgales prisidėti prie savo valstybės kūrimo. Palygina žmonių gyvenimo būdą seniau ir dabar. Reikliai ir kritiškai vertina istorijos šaltinius; supranta, kuriais istorijos šaltiniais galima pasikliauti, o kuriuos reikia atidžiai patikrinti. Pagal charakteringiausius istorinio laikotarpio bruožus atpažįsta ir įvardija didžiuosius istorijos tarpsnius. Geba atlikti elementarų istorinį tyrimą, apibendrinti sukauptą medžiagą pristatyti ją kitiems.

Žmonių gyvenamoji aplinka

Stebint, tyrinėjant aplinką patirti pažinimo džiaugsmą; norėti pažinti kitus kraštus, jų gamtą ir žmones; toleruoti ir gerbti kitų tautų kultūras, papročius, tradicijas. Geba orientuotis pagal saulę, kitus gamtos objektus, kompasą. Orientuojasi Lietuvos žemėlapyje. Elementariai išmano gaublį bei pasaulio pusrutulių žemėlapį. Susieja skirtingą žmonių gyvenimo būdą su klimatu, gamtos ištekliais, technologijomis. Nurodo, kad Žemės gyventojai išpažįsta skirtingas religijas, jas įvardija, elementariai apibūdina.

Žmogaus sveikata ir saugumas

Jausti atsakomybę už savo ir kitų sveikatą; laikytis asmens higienos reikalavimų; atsispirti pagundai, pasakyti tvirtą „ne“ neigiamai aplinkinių įtakai. Pastebi ir apibūdina pokyčius, vykstančius bręstančiame organizme. Nurodo ir savais žodžiais apibūdina pagrindines žmogaus organizmo funkcijas. Supranta sveikos gyvensenos įtaką savijautai, darbingumui. Moka atsipalaiduoti. Išmano, kokiomis priemonėmis turi būti palaikoma aplinkos tvarka ir švara. Saugosi nelaimingų atsitikimų, moka elgtis, ištikus nelaimei, padėti kitiems.

Žmogus ir negyvoji gamta

Stebėti, tyrinėti ir suprasti gamtoje vykstančius procesus; atsargiai elgtis su kasdienėje aplinkoje esančiomis medžiagomis; stebėjimų, tyrimų duomenis pritaikyti kasdieniame gyvenime. Moka naudotis kelio, laiko, greičio matavimo vienetais ir prietaisais. Susiplanuoja ir savarankiškai atlieka nesudėtingus bandymus. Apibūdina Žemę ir Saulės sistemą. Paaiškina tyrinėjamus negyvosios gamtos reiškinius. (inerciją, medžiagų kitimus, kvėpavimo ir degimo procesus). Tyrinėja ir apibūdina pagrindines šviesos, garso, šilumos, savybes. Ieškodamas atsakymų, priimdamas sprendimus, vadovaujasi savo patirtimi, stebėjimų, bandymų duomenimis.

Žmogus ir gyvoji gamta

Domėmėtis ir žavėtis gamtos įvairove ir darna; veikti planingai, kryptingai, konstruktyviai; domėtis, tyrinėti, pažinti gamtos reiškinių tarpusavio priklausomybę. Nurodo pagrindinius ilgio, masės, laiko, bei temperatūros matavimo vienetus. Geba atlikti paprastus tyrimus, naudojantis paprasčiausiais buitiniais prietaisais. Geba suplanuoti ir atlikti stebėjimus ir bandymus, formuluoti išvadas, pateikti jas kitiems, palyginti. Konkrečiais pavyzdžiais iliustruoja Lietuvos ir pasaulio gamtos įvairovę. Supranta ir paaiškina gamtoje vykstančių reiškinių tarpusavio priklausomybę. Sudaro paprastas mitybos grandines, paaiškina jų esmę. Nurodo keletą augalų ir gyvūnų prisitaikymo prie aplinkos pavyzdžių ir paaiškina gyvų organizmų prisitaikymo prie aplinkos reikšmę.