Lietuvių kalba

Kalbėjimas ir klausymas

Siekia būti tolerantiškas, neįžeisti pašnekovo išsakydamas savo

mintis ir jausmus; aiškinasi nesuprantamus dalykus, klausia

mokytojo ar klasės draugų; rodo susidomėjimą aptariama tema;

siekia būti pakantus, išmanantis; kontroliuoja savo emocijas;

noriai klausosi ir pats seka pasakas, sakmes, padavimus; domisi

liaudies dainomis; jas noriai dainuoja; toliau noriai tobulina savo

kalbą: siekia vartoti bendrinę kalbą, gerbia ir saugo savo tarmę.

Išreiškia savo nuomonę apie vaikams skirtas radijo ir televizijos

laidas.

Atsižvelgdamas į adresatą, situaciją, geba kurti įvairius pokalbius,

perskaitęs knygą, pažiūrėjęs spektaklį, televizijos laidą ir kt.,

pasidalyti įspūdžiais. Išreiškia savo nuomonę apie vaikams skirtas

radijo ir televizijos laidas.

Siekia būti tolerantiškas, neįžeisti pašnekovo išsakydamas savo

mintis ir jausmus; aiškinasi nesuprantamus dalykus, klausia

mokytojo ar klasės draugų; rodo susidomėjimą aptariama tema;

būti pakantus, išmanantis.

Geba išreikšti žodžiais savo jausmus ir nuotaikas, išklausęs

pasaką, sakmę, padavimą, nusako svarbiausius įvykius ir veikėjus,

atsako į klausyto teksto suvokimo klausimus.

Geba pasekti pasaką, sakmę, padavimą.

Skaitymas

Siekia išmokti sklandžiai ir raiškiai skaityti. Jaučia poreikį

perskaityti įvairios rašysenos tekstus (tiek bendraamžio, tiek

suaugusiojo). Siekia įvertinti grožinį ir negrožinį tekstą. Noriai

skaito grožinius tekstus, į juos įsijaučia. Stengiasi savarankiškai

susirasti reikiamą informaciją. Stengiasi skaityti vertingiausią

periodinę spaudą. Ugdosi poreikį skaityti vaikų literatūros

kūrinius, būti bibliotekos skaitytoju, laikytis bibliotekos taisyklių,

saugoti ir tausoti knygas.

Skaito šio amžiaus vaikams skirtą informacinę literatūrą.

Savarankiškai randa reikiamą informaciją žodynuose, vaikams

skirtose enciklopedijose, internete ir kt., ją supranta, naudojasi

vaikams skirtų periodinių leidinių interneto svetainėmis.

Orientuojasi knygoje (autorius, pavadinimas, dailininkas; tekstas,

iliustracijos, turinys, leidykla, išleidimo metai), pagal turinį

susiieško reikiamą tekstą.

Skaitomo groţinio kūrinio įspūdžius išreiškia žodžiu ir raštu, geba

atsakyti į teksto suvokimo klausimus: nustatyti temą, pagrindines

idėjas, veikėjus, veiksmo vietą, laiką ir kt., geba savarankiškai kelti

klausimus.

Geba įvertinti savo mokėjimą skaityti, žino, kaip tobulinti

skaitymo gebėjimus.

Laikosi bibliotekos taisyklių, geba pasirinkti dominančias knygas,

jas siekia skaityti iki pabaigos.

Rašymas

Noriai atlieka įvairias kūrybines užduotis. Siekia suvokti teksto

kūrimo prasmę bei svarbą žmogaus gyvenime. Pasitiki savo

kūrybinėmis galiomis. Pripažįsta kūrybą kaip įdomią, vertingą,

teikiančią prasmingų išgyvenimų veiklą. Nori išmokti įdomiai

pasakoti, vaizdžiai ar tiksliai aprašyti. Stengiasi dirbti valingai:

mokytis rašyti be klaidų, laikytis išmoktų rašybos ir skyrybos

taisyklių, rašyti tvarkingai, įskaitomai.

Rašo smulkesniu šriftu, įskaitomai, estetiškai.

Savarankiškai pasirengia kūrybiniam darbui, apgalvos, ką rašyti,

pirmiausia darbą kuria juodraštyje, pakoregavus ir patobulinus,

perrašo į švarraštį.

Kuria tekstą atsiţvelgdamas į adresatą, situaciją.

Geba kurti šias rašinių rūšis: pasakojimą, pasaką, laišką, žinutę,

skelbimą, aprašymą. Kuria asmenine patirtimi pagrįstą ar

pramanytą pasakojamąjį tekstą: kai pateikta pasakojimo pradžia ir

(ar) pabaiga; kolektyviai aptarus pasakojimo gaires ir (ar) pagal

savarankiškai sudarytą planą.

Aprašo gyvūną, daiktą, įterpia aprašymą į pasakojimą.

Vertina savo ir kitų sukurtus tekstus pagal sutartus kriterijus.

Taisyklingai rašo:

žodžius, kurių rašyba nesiskiria nuo taisyklingo tarimo;

daiktavardžių ir būdvardžių vienaskaitos vardininką (pagal

pavyzdžius); daiktavardžių ir būdvardžių vienaskaitos galininką,

daugiskaitos kilmininką; daiktavardžių vietininką; asmenvardžius ir

vietovardžius; esamojo laiko ir būtojo kartinio laiko

veiksmaţodžius; paprasčiausius priebalsių asimiliacijos atvejus;

įsimintinos rašybos žodžius (keletas, stebuklas, mąstyti, mįslingas,

kąsnis, tęsinys, aukštyn, atidžiai, drąsa, grįžo).

Pirmąjį sakinį pastraipos pradžioje atitraukia nuo krašto.

Kelia žodžius į kitą eilutę. Kableliais atskiria neišplėstines

vienarūšes sakinio dalis, deda kablelį prieš o, bet, tačiau, kad. Geba

pagal pavyzdį užrašyti veikėjų pokalbius, išskirti kreipinius.

Žino reikšminių žodžio dalių pavadinimus ir juos atitinkančius

sutartinius ţenklus. Nesudėtingos darybos žodžius (kuriuose nėra

šaknies balsių kaitos, aiškūs priešdėliai, priesagos, galūnės)

suskirsto reikšminėmis dalimis, pažymi sutartiniais ženklais, moka

padaryti giminiškų žodžių.

Geba kelti klausimus sakinio žodžiams. Atpažįsta veiksnį, išreikštą

daiktavardžio vardininku, ir tarinį, išreikštą veiksmaţodžio

asmenuojamąja forma, ir juos tinkamai pažymi sutartiniais

ženklais.

Rašant taisyklingai vartoja veiksmažodžius, daiktavardžius,

būdvardžius, būdo prieveiksmius.