Dailė ir technologijos

 

 

 

1.1. Spontaniškai kelti vizualines idėjas, susijusias su dailės medžiagų ir technikų savybėmis.

1.2. Idėjai įgyvendinti pasirinkti ir taikyti paprastas dailės technikas (spaudavimas įvairiais spaudais, tapymas teptukais, mentelėmis, voleliais, kempinėmis, monotipija, koliažas, mozaikos imitacijos ir kt.), saugiai jomis naudotis.

1..2.1. Pasirinkti techniką atsižvelgiant į numatomą kūrinio formą (trimatį ar dvimatį).

1.2.2. Maišant pagrindines spalvas (geltoną, raudoną, mėlyną), išgauti naujų spalvų.

1.2.3. Skirti ir atpažinti panaudotas priemones (minkštus pieštukus, plunksneles, kreideles, anglį ir kt.), kuriomis išgaunamos kietos (laužytos, aštrios) ir minkštos (švelnios, vingiuotos) linijos, nelygus kontūras, įvairius spaudavimo būdus (spaudams panaudoti aplinkos daiktai, spauduota rankomis ir pan.);

1.2.4. Skirti ir nusakyti erdvinei kūrybai reikalingų medžiagų (gamtos, pakuočių, popieriaus, kartono, plastiko) savybes (kieta, lanksti, lygi, permatoma ir kt.).

1.2.5. Tinkamai jungti medžiagas įvairiais būdais (suklijuoti užtepant ne per daug klijų, saugiai ir tvirtai susegti segikliu, tinkamai surišti mazgą ir kt.).

1.3. Įvairiai naudoti linijas, spalvas, erdvines formas, foną, perteikiant norimas emocijas, objekto ar reiškinių savybes.

1.3.1. Pavaizduoti dydžių ir nuotolių įspūdžius (daug – mažai, didelis – mažas, toli – arti, aukštai – žemai).

1.3.2. Pavaizduoti būdingas objekto detales, perteikti paviršių ypatumus (pvz., lipdo katiną ir įbrėžia lipdinio paviršių, kad pavaizduotų plaukuotą ir pan.).

1.3.3. Pasirinkti spalvų derinius (šiltos, šaltos, tikroviškos ir pan.), linijų charakterius (švelnios, vingiuotos, trūkinėjančios ir kt.), erdvines formas (paprastos, sudėtingos, išgaubtos, kietos, minkštos ir kt.) norimam įspūdžiui ir nuotaikai perteikti.

1.3.4. Pavaizduoti įvairią (vienspalvę, margą ir kt.) daiktų aplinką (foną).

1.4. Savo kūrybinius sumanymus skirti pasirinktai temai, progai.

1.4.1. Prisidėti prie klasės parodėlių ar renginių organizavimo (pvz., sukviesti draugus ir aptarti temą, pasirinkti medžiagas ir kūrybos reikmenis, numatyti, kokia bus atidarymo šventė ir pan.).

1.4.2. Kiekvienam savo dailės kūrinėliui užrašyti metriką (vardą, pavardę, klasę, sukūrimo datą, pavadinimą).

1.4.4. Tvarkingai parodyti savo ir draugų darbelius klasės parodėlėje ar mokyklos renginyje (padėti mokytojui priklijuoti ant kietesnio pagrindo, didesnio popieriaus lapo ar juostos, pakabinti stende ar kitoje matomoje vietoje).

2.1. Susieti dailės kūrinio nuotaiką su pagrindinėmis dailės raiškos priemonėmis.

2.1.1. Įsižiūrėti ir nusakyti dailės kūrinių spalvų nuotaiką (linksmos, ryškios, šiltos, šaltos ir kt.), linijų (rami, vingiuojanti, laužyta ir pan.) ir erdvinių formų įvairovę (didelė, maža, paprasta ir pan.).

2.1.2. Savais žodžiais paaiškinti paprastas dailės sąvokas (spalva, linija, ritmas, forma, tapyba, grafika, skulptūra, keramika, tekstilė, peizažas, portretas, autoportretas ir kt.).

2.1.3. Skirti dailės kūrinių atlikimo techniką (pvz., piešinys pieštukais, aplikacija, spauduotas raštas, tapyba vandeniniais dažais, molio lipdinys, medžio skulptūra ir kt.).

2.1.4. Įžvelgti tautodailės bruožus (vienspalviai ar ryškūs spalvų deriniai, paprastos formos, geometriniai ir augalų raštai, pasikartojimas) ir savais žodžiais paaiškinti simbolių reikšmes (saulė, žvaigždės, gyvybė ir kt.).

2.2. Pastebėti gamtos ir žmogaus sukurtos aplinkos estetines savybes ir jų formas.

2.2.1. Įsižiūrėti ir nusakyti gamtos ir žmogaus sukurtos aplinkos (senovinių ir naujų pastatų, daiktų ir kt.) spalvų nuotaiką, formų keliamą įspūdį, linijų ritmą (spalvos tamsios, šviesios, šiltos, šaltos, linijos ir formos ramios, judrios, didelės, mažos, pasikartojančios ir pan.)

3.1. Apibūdinti, kaip dailė ir dailės reiškiniai susiję su šeimos ir mokyklos gyvenimu.

3.1.1. Savais žodžiais papasakoti, kuo dailė įdomi, kokius dailės įgūdžius galima būtų pritaikyti kasdieniame gyvenime.

3.1.2. Savais žodžiais aptarti, kaip dailės priemonėmis (naudojant linijas, dėmes, spalvas ir formas, pasirenkant įvairias medžiagas) galima kurti ir keisti savo aplinką (pastatų išorę ir vidų, daiktų ir drabužių išvaizdą, knygų, spektaklių, parodų apipavidalinimą ir kt.).

3.1.3. Rasti informaciją nurodytuose informacijos šaltiniuose (vadovėliuose, meno albumuose ir kt.).

3.1.4. Stebėti įvairių tautų ir kraštų liaudies meną ir savais žodžiais pasakyti, kuo skiriasi spalvos, raštai, ornamentai, formos ir kt.